Forza4Noa en alle kinderen met energiestofwisselingsziekte

Lege huls

Herkenbaar…
als je gehandicapt bent

http://ikzatnetineenwaterfiets.wordpress.com/2012/05/16/lege-huls/

Je komt binnen en kijkt geschrokken

Alsof er een geest in de kamer staat

Ik ben een kind

Een mens

Volwaardig

Mooi

Uniek

Je durft amper naar mij te kijken

Laat staan mij aan te raken

Praten doe je over mij

Niet met

Of door mij

Je groet mij niet

Je negeert mij

Ik ben een leegte in de kamer voor jou

Voeg niets toe

Wat denk je dat ik voel

Of denk je daar niet aan

Omdat je denkt dat ik niets voel

Dat ik niet kan voelen

Dat ik niets begrijp

Als jij mij niet begrijpt

Hoe denk je dat mijn ouders zich voelen

Mijn zusjes en broertje

Zij die van mij houden

Ik ben een zusje, dochter, kleindochter, nichtje, vriendin

Wat denk je dat er door hen heen gaat

Als jij zo naar mij kijkt met afschuw

Wat voel je

Voel je wat

Sta je daar wel eens bij stil

Waarom is in jouw ogen mijn leven een beschadigde versie van die van jou

Jij kunt praten, lopen, eten, zwemmen, reizen

Zal ik nog even doorgaan

Of kan je de rest zelf invullen

Misschien kan ik niet zoveel als jij kunt

Ik heb mensen om mij heen verzameld die van mij houden om wie ik echt ben

Ik kan mij niet anders voordoen dan ik ben

Deze mensen

Echte mensen

Zien niet mijn complexe handicaps

Zij zien mijn mooie ogen, stralende lach

Houden van mijn gevoel voor humor

Mijn zorgzaamheid

Ze nemen mijn ochtendhumeur voor lief

Begrijpen als ik mij afsluit omdat het te druk in de kamer is

Ik wil geen epileptische aanval

Zij weten

Ik ben niet dom

Of minder

Dan jij

Jij

Of jij

Ik communiceer anders

Niet met woorden

En alleen al dat

Maakt mij bijzonder, volhoudend, ontwapenend en krachtig kwetsbaar

Zal ik nog even doorgaan

Of kan je de rest zelf invullen

Als je niet in mijn wereld wilt komen

Kan je ook niet mijn taal leren spreken

Commentaren op: "Lege huls" (5)

  1. Voor mij wordt met het gedicht de kern van communicatie verwoord. Het lezen ervan en je verplaatsen in een ander is voor iedereen zeer leerzaam. Het verrijkt je innerlijke gevoelsleven en je vermogen om kwalitatieve relaties met anderen aan te gaan. Ik ben er stil van.

  2. Brigittjedidja zei:

    Oh wat een mooi gedicht. Mag ik hem overnemen ?

  3. heel mooi en herkenbaar. Ik heb je net getweet (@liessmeets) heb zelf MS en je merkt inderdaad dat mensen het eng vinden, akelig en afschuwelijk. Jammer is dat. Want soms vreet dat aan je eigen gevoel van eigenwaarde…

    Gr, Lies

Plaats een reactie